Minh Le: Tvůrce CS o zrodu legendy, spolupráci s Valve, boji proti cheaterům a proč už hru nehraje

  • 21. 01. 2025 10:00
Zdroj titulní fotografie: SFU

Tvůrce Counter-Strike, Minh Le, poskytl rozhovor Ericu Shokovi, ve kterém sdílel vzpomínky na tvorbu hry, svou kariéru a pohled na vývoj herního průmyslu. Během rozhovoru hovořil o tom, jak ikonická střílečka vznikla, proč přestal hru hrát, vzpomněl na své oblíbené mapy a módy a také mluvil o spolupráci s Valve, problému s cheaty a o popularitě CS, která přetrvává už více než dvě desetiletí.

První otázka v rozhovoru se týkala toho, jak dlouho je to, co tvůrce Counter-Strike Minh Le hrál svou hru, a proč s tím přestal.

Hrál jsem ji, když jsem hru vytvořil v roce 1998. Do roku 2003 jsem hrál každý den a patřil jsem mezi 3 nejlepší hráče. Ale po roce 2005 jsem přestal hrát, protože jsem věnoval hře příliš mnoho času, aniž bych se stal profesionálem. Naposledy jsem hrál asi před pěti lety s přáteli v CS:GO. Bylo to zábavné, ale teď už nejsem tak dobrý jako dřív.

Když mluvil o svých emocích spojených s hrou, poznamenal, že to bylo jedno z nejlepších období jeho života.

Když jsem aktivně hrál, přinášelo mi to neuvěřitelné emoce. Užival jsem si běhání a střílení, zejména s MP5. Byl jsem entry fragger a vždycky jsem miloval dynamiku hry. Counter-Strike mi dal spoustu přátel, se kterými jsem se seznámil během hraní. Bylo to jedno z nejlepších období mého života.

Podělil se o vzpomínky na staré módy a mapy, které z hry zmizely, a také zmínil svou oblíbenou mapu.

Měl jsem opravdu rád mapy s rukojmími, jako CS_Siege, CS_Militia a CS_Assault. Byla to unikátní herní zkušenost, ale teď se staly populárnějšími mapy s bombou kvůli jejich vyváženosti. Přesto rád vzpomínám na staré módy.

O své poslední herní zkušenosti zmínil, že už není tak zručný jako dřív, ale vzpomínky na minulost zůstávají živé.

Naposledy jsem hrál asi před šesti lety. Předtím jsem přestal hrát v roce 2005, protože jsem se zaměřil na jiné projekty a hry. Když jsem se ke hře vrátil, uvědomil jsem si, že mé reflexy už nejsou stejné, ale vzpomínky na minulost dělají každou herní seanci výjimečnou.

Tvůrce vyjádřil svůj názor na přístup Valve k vývoji hry a poznamenal, že Valve odvádí dobrou práci a on je spokojený.

Ano, jsem velmi spokojený. Valve přistupuje k vývoji metodicky, nedělají změny kvůli zisku a radikálně nemění hru. Zaměřují se na udržení stability pro staré i nové hráče, což dělá hru výjimečnou.

Po odchodu z Valve dostal několik nabídek, ale zvolil jinou cestu vývoje.

Po odchodu z Valve v roce 2006 jsem dostal nabídky, ale nepřijal jsem je. Později jsem pracoval na několika projektech, jako Tactical Intervention a Rust, a také jsem spolupracoval s korejskými firmami.

Hovořil také o problému cheatování a metodách, jak s tím bojovat.

Cheaty ve hře začaly už v roce 2002. Valve s nimi aktivně bojuje, ale není možné problém zcela odstranit. Cheaty jsou jako virus, který potřebuje neustálé aktualizace. Navzdory obtížím Valve dělá maximum pro kontrolu situace.

Pokračoval v diskusi o cheatování a anti-cheatech a odpověděl na otázku o potenciálu AI v boji proti cheaterům.

Ano, anti-cheaty založené na AI se mohou stát silným nástrojem. Je ale důležité poznamenat, že mohou nastat falešná pozitiva. Ideálním řešením by byla kombinace AI a lidského ověření, jako v systému Overwatch.

Navrhl také svou vizi, jak problém cheatování řešit.

Použil bych přístup podobný korejskému systému, kde se hráči registrují s údaji z pasu. To významně snižuje pravděpodobnost cheatování. Takový systém je však obtížné aplikovat v Evropě a Americe kvůli obavám o soukromí.

Tvůrce si vzpomněl na práci s Gabem Newellem a podělil se o své dojmy.

Gabe je neuvěřitelně kreativní a zajímavý člověk. Zajímal se o různé věci, od sbírání nožů až po hrdelní zpěv. Jeho vize pro Steam změnila herní průmysl.

Hovořil o tom, jak se cítil, když hru prodal Valve.

Byl jsem šťastný, že jsem mohl pracovat s Valve. Umožnilo mi to spolupracovat s talentovanými lidmi a rozvíjet hru s nimi. Mám na to jen dobré vzpomínky.

Během práce ve Valve se podílel na vývoji až do verze 1.6 a snažil se vytvořit prototyp CS2.

Pracoval jsem na Counter-Strike až do verze 1.6. Později jsem se snažil vytvořit prototyp CS2, ale projekt nebyl realizován.

Nakonec přiznal, že nečekal popularitu hry.

Valve hru radikálně nemění, což umožňuje veteránům vrátit se a užívat si stejný proces, jaký si pamatují, a nováčkům se snadno přizpůsobit. Je to jako fotbal ve světě kompetitivních her: vyžaduje roky tréninku a hra si zachovává svou jedinečnost. Doufám, že Counter-Strike budou lidé hrát ještě za 25 let. Valve odvedlo úžasnou práci při udržování hry živé a zajímavé.

Ohodnotit

0