Jak vlastně profesionální hráči vydělávají, a na kolik si přijdou?

  • 22. 04. 2023 15:00
Zdroj titulní fotografie: Wewatch.gg

Hrát počítačové hry a zároveň si vydělávat nadstandardně atraktivní peníze. Mohlo by se zdát, že tohle je sen každého hráče, avšak pojí se s tím i spousta záležitostí, co běžný člověk nevidí a do určité míry tuto idealizovanou představu ztěžuje až vyvrací. Otázka však zní, jaké zdroje a způsoby příjmů profesionální hráč má, a kolik to vlastně je?

Plat z kapsy organizace

Nejčastějším a obvykle nejvýnosnějším zdrojem příjmů hráčů je právě mzda, kterou hráč obdrží podobně jako běžný zaměstnanec v kterémkoliv jiném zaměstnání. Na nejvyšší úrovni mohou být hráči v tomto aspektu placeni až v částkách milionů dolarů ročně. U nás jsou tyto částky značně nižší.

Tato částka se však liší v závislosti na:

  • Velikosti týmu
  • Na schopnostech hráče jako jednotlivce
  • Herním titulu, ve kterém hráč soutěží
  • Soutěžích, kde tým soutěží
  • Dalších různých faktorech
League of Legends

Bývalý výkonný ředitel Asociace hráčů LCS, v roce 2020 v podcastu uvedl, že průměrná mzda hráčů v LCS (nejprestižnější severoamerická soutěž v League of Legends) - byla 410 000 dolarů, což pravděpodobně odkazuje na průměrný průměr. Předpokládá se, že tato částka postupem času postupně roste.

Hvězda League of Legends, Perkz, v roce 2020 s Cloud9 podepsal tříletou smlouvu v hodnotě přesahující 6 milionů dolarů.

CS:GO

Co se CS:GO týče, nedávno bylo redditovým uživatelem Antichraldo zjištěno, že takový Robin "ropz" Kool si během roku 2022 přišel na bezmála v přepočtu 800 000 EUR, kdy většina z toho zahrnovala výhry z turnajů a prodeje skinů, avšak značná většina této částky pravděpodobně pocházela z jeho platu placeného organizací FaZe.

Valorant

Ve VALORANTu mnoho hráčů, včetně těch, kteří nehrají za týmy partnerské s VALORANT Champions Tour, si podle Digiday. Někteří vysoce postavení hráči by měli vydělávat ještě více.

Výhry z turnajů

Dalším značným faktorem, na kolik si profíci přijdou, jsou týmové úspěchy na soutěžích v závislosti na velikosti turnaje.

Většina esportových událostí ve světě, zejména na vrcholové úrovni, má pro týmy vyčleněnou finanční odměnu značně vysoko. Nadcházející a poslední CS:GO Major v Paříži nabídne prizepool ve výši 1 250 000$, u nás v rámci brněnského MČR 2023 je tato částka značně nižší, a to 1 720 000 Kč.

image_processing20210114-22091-18i0uv1.jpg

Prizepool CS:GO Majoru PGL Stockholm 2021 Source: EsportsGen
Jak vyplácení funguje, a kolik v praxi hráč reálně obdrží?

Pokud je skupina hráčů podepsána u organizace, jsou finanční odměny obvykle zaslány nejprve týmu. Hráči mají pak obvykle v smlouvě uvedeno, jaký podíl z finančních odměn jim bude přidělen.

Běžný podíl při rozdělování finančních odměn mezi hráči a organizacemi je 80:20, ale to závisí na smlouvách mezi hráči a týmy. Některé organizace dookonce dávají své finanční odměny svým hráčům všechny.

Herní předměty, samolepky

Většina dnešních populárních kompetetivních titulů se drží fenoménu mikrotransakcí a určité formy herních předmětů.

Tituly, jako je Rocket League, CS:GO a Rainbow Six Siege, prodávají herní předměty speciálně vytvořené pro esportové týmy a vydavatelé těchto her výnosy z prodejů těchto předmětů následně sdílejí s týmy.

Vydavatel poté sdílí mezi 20% a 50% zisku z těchto prodejů s účastnícími se týmy. V Rocket League sdílí Psyonix 30% takových výnosů s týmy. Většina týmů sdílí tyto peníze s hráči a v praxi, stejně jako u odměn peněžních, hráči obvykle získávají největší podíl z příjmů z prodeje skinů.

1_5BB2Yh24YgLs2ktDpM9bjQ.png

Týmové samolepky CS:GO Atlanta 2017 Source: esports.hollywood.com/

Partnerství a sponzoři

I když je hráč podepsán do týmu, někdy má možnost podepsat individuální sponzorské dohody.

Příkladem může být například dohoda uzavřená mezi Finalmouse a profesionálním hráčem Valorantu, Tysonem "TenZ" Ngem. Na jeho počin byla vydána herní myš na jeho motivy, která se během několika hodin vyprodala. Tato spolupráce vytvořila tržbu 7,6 milionů dolarů. Kolik však TenZ ve výsledku obdržel zveřejněno nebylo.

TenZ-Finalmouse.jpg

Myš na motivy TenZe Source: Hitmarker

Tvorba obsahu a podílení se na projektech

Dalším relativně efektivním způsobem příjmu je tvorba svého obsahu online, a to ať už se bavíme o platformách jako je Youtube nebo Twitch, je to dosti podobné jako u klasických streamerů.

Hráči mohou ve svém obsahu zobrazovat různé reklamy, což generuje příjmy. Dalším zdrojem je sponzorství značky za podmínkou například propagace, tím značka platí tvůrcům poplatek.

V minulosti již desítky hráčů přešly z profesionální hry na plnohodnotné tvůrčí zaměstnání - příklady zahrnují bývalého hráče CS:GO Michaela "Shroud" Grzesieka, legendu Call of Duty Setha "Scump" Abnera a bývalého Overwatch profesionála Félix "xQc" Lengyela.

shroud-homecoming-twitch-stream.jpg

Michaela "Shroud" Grzesieka, bývalý hráč CS:GO sekce v organizaci Cloud9 Source: Napojsa

Prodej vlastního zboží - Merch

Někteři hráči volí cestu prodeje svých vlastních produktů, jako je oblečení, herní předměty a další, tento zdroj příjmů je však obvykle vyhrazen hráčům s významnými fanouškovskými základnami.

*Data a informace čerpána z portálu esportsinsider.com a z průzkumu redditového uživatele Antichraldo.

Ohodnotit

0

Komentáře

Pro vložení komentáře se musíte přihlásit.