Platové stropy jsou už i v ERLs, bude League of Legends v evropě více udržitelné?

  • 28. 11. 2024 11:00

Esportová scéna League of Legends čelí velké změně. Riot Games se rozhodlo reagovat na rostoucí platy hráčů, které pro mnohé organizace představují obrovskou finanční zátěž. Platový strop (salary cap), koncept známý z tradičních sportů, se nyní dostává i do světa League of Legends. Jaké dopady může tento krok přinést?

Neudržitelný růst platů

V posledních letech se platy hráčů v League of Legends šplhaly do rekordních výšin. Organizace v Severní Americe, jako například LCS, hlásily v roce 2021 průměrné platy hráčů od 300 000 do 410 000 dolarů ročně. Někteří hráči, jako třeba SwordArt, však překračovali i tuto hranici. Jeho dvouletý kontrakt s TSM mu zajistil neuvěřitelných 6 milionů dolarů.

Situace v Číně je ještě extrémnější. Někteří hráči tam dosahují až 6,6 milionu dolarů ročně. Takto vysoké platy ale zároveň znamenají, že organizace musejí vynakládat obrovské prostředky, často na úkor vlastní finanční stability. Po období mohutných investic do esportu na konci 2010 se ukázalo, že mnoho týmů nedokáže takto vysoké náklady dlouhodobě udržet.

Řešení od Riot Games: Sporting Financial Regulations

Aby Riot zabránil neudržitelnému růstu nákladů, rozhodl se zavést Sporting Financial Regulations (SFR), tedy pravidla finančního řízení. Tento systém zavádí platový strop a zároveň motivuje týmy, aby své výdaje udržovaly pod stanovenou hranicí. Organizace, které limit překročí, budou muset platit finanční pokuty, zatímco ty, které se vejdou do limitu, mohou očekávat různé výhody.

SFR se začalo testovat v Čínské LPL už v roce 2020, následně se pravidla rozšířila do LCK v Koreji (2023) a o pár měsíců později i do evropské LEC.

Jak se nastavují limity?

Každá regionální liga má možnost si nastavit svůj vlastní limit. Například francouzská LFL se na sezónu 2025 shodla na stropu 250 000 eur pro celý tým. V LEC je roční platový strop nastaven na zhruba 2 miliony eur, přičemž každé překročení bude podléhat poplatkům. Tyto finance budou následně přerozděleny mezi týmy, které limit nepřekročily, a použity na podporu nižších lig.

Týmy tak musejí přehodnotit své strategie, zaměřit se nejen na hráče, ale také na zlepšení ostatních podmínek, jako je tréninkové zázemí nebo podpora trenérského týmu.

Cesta k udržitelnosti?

Riot Games se tímto krokem snaží vytvořit stabilnější prostředí, kde budou organizace schopny efektivně hospodařit a soutěžit bez hrozby finančních problémů. Platový strop navíc otevírá dveře k vyrovnanější konkurenci a pomáhá udržet esport atraktivním pro sponzory i nové hráče.

Jak moc tento krok ovlivní kvalitu soutěží a složení týmů, ukážou až následující sezóny. Jasné ale je, že Riot tímto opatřením reaguje na dlouhodobý problém a chce zajistit udržitelnou budoucnost pro League of Legends esport.

Ohodnotit

0